مشهد قابلیتهای زیادی در حوزه صنایع غذایی دارد و برخوردار از شرکتهای دانش بنیان و فناور در زمینه تدوین استانداردها و تأیید صلاحیتهای کیفی است. از طرف دیگر شهر مشهد با توجه به اینکه افتخار میزبانی زائران حضرت رضا (ع) را دارد و سالانه حدود ۳۰ میلیون زائر به مشهد سفر میکنند که اقلام زیادی را با عنوان سوغات خریداری کرده و همراه خود میبرند.
در همین راستا کیفیت این اقلام بسیار اهمیت دارد. اگر در واقع در این قسمت نقصی وجود داشته باشد، وجهه بسیار بدی از مشهد و استان خراسان رضوی در اذهان باقی خواهد ماند.
به همین دلیل کارگروه سوغات استاندارد در استان تشکیل شد و در گام اول دوازده قلم پر مصرف شناسایی و فهرست شدند. در گام دوم وارد مرحله بعدی شدیم که این اقلام اگر بخواهد کنترل کیفیت آن انجام شود، به سه گروه تقسیم میشوند.
برخی از این کالاها اقلامی هستند که برای آنها هنوز استانداردی تعریف نشده و لازم است که در فرایند تدوین استاندارد قرار بگیرند.
گروه دوم اقلامی هستند که استانداردی برای آنها تدوین شده، اما افرادی که میخواهند از آنها استفاده کنند، الزامی در گرفتن آن استاندارد ندارند؛ اما میتوانند از استاندارد تشویقی برای اینکه به محصولشان اعتبار بیشتری بدهند، استفاده کنند و گروه سوم اقلامی هستند که استاندارد اجباری دارند.
به عنوان مثال استاندارد زعفران و کیک و کلوچه، اجباری است. اقلامی مثل نبات، برخی اقلام آجیل نظیر پسته و طلا، تشویقی است و برای لوازم آرایشی و مثلا لوازم تعزیه خوانی استانداردی وجود ندارد.
به هرحال این تقسیم بندیها صورت گرفت. باید به این سمت برویم که اقلامی که تحویل زائران میشود، کیفیت لازم را داشته باشند.
زائرانی که سوغاتی را تهیه میکنند، با یک دیدگاه معنوی این سوغات را خریداری میکنند. این ویژگی اهمیت این حوزه را بیشتر میکند. برای دقت بیشتر با رفع ابهامات اتحادیهها و نظارتی که بر بازار دارند، کیفیت این کالاها را میتوان بیشتر ارتقا بخشید.
با اجرای کامل این طرح، میتوان شاهد ارائه اقلامی با کیفیت و در خور شأن زائر امام رضا (ع) باشیم که رضایت زائران رضوی را در برخواهد داشت. به هرحال میتوان مشهد را در حوزه زیارت و گردشگری به سمت ارائه خدمات استاندارد و استانداردسازی خدمات پیش برد.